martes, septiembre 15, 2026
spot_img

El Teatre Calderón d’Alcoi acull este diumenge la gala de lliurament dels XX Premis Ovidi

El Col·lectiu de Músiques celebra vint anys de compromís amb la música en valencià

- Advertisment -spot_img
- Advertisment -
- Advertisment -
Tiempo de lectura: 5 minutos
0
(0)

El talent femení marca el ritme dels XX Premis Ovidi, que se celebraran este diumenge 16 de novembre al Teatre Calderón d’Alcoi a partir de les 19 hores, amb el suport de l’Ajuntament i de Caixa Popular. D’entre els 49 treballs finalistes seleccionats pel jurat, un 41% dels projectes estan liderats o coliderats per dones, un percentatge que consolida la igualtat com un tret distintiu de l’escena musical en valencià. 

Artistes com Sandra Monfort, Esther, La Maria, Naina, Jazzwoman, Abril o Bèrnia encapçalen una generació que definitivament s’ha obert pas en música en la nostra llengua. Des de la cançó d’autor fins al pop, el folk o la música urbana, la presència femenina es projecta amb força creativa. “És una edició que reflecteix la pluralitat i la maduresa d’una escena on les dones no són excepció, sinó motor i referent”, considera Jesús Barranco, president del Col·lectiu Ovidi Montllor de Músiques del País Valencià, organitzador dels Premis Ovidi. 

Entre els artistes amb més nominacions als Premis Ovidi 2025 destaquen Sandra Monfort (4), Abraham Rivas (3) i Esther (3). Abril, La Maria, L’Home Brut, Invers, Naina, Pau Alabajos o Bausen tenen dos nominacions. En tot cas, la vintena edició del guardons de la música en valencià torna a mostrar, com en l’edició anterior, una escena més plural que mai. Començant per Cançó d’autor/a, on competeixen Abraham Rivas, Maria Faubel, Miquel i Maria i Pau Alabajos; mentre que en Folk, el jurat ha destacat els treballs de Jorge Gumbau, Krama, La Maria i Xaloq. 

La categoria de Pop reuneix quatre artistes amb molt de pes al panorama actual: Abril, Esther, Novembre Elèctric i Sandra Monfort. L’artista de Pedreguer repeteix també nominació a Millors Arranjaments, Millor Cançó i Millor Videoclip. 

En Hip hop i Electrònica, la creativitat s’expressa amb l’energia de Jazzwoman, Faixa, Sa Pena i Hugo Mas amb PanDemian, mentre que el Mestissatge manté viva la connexió entre ritmes mediterranis i sonoritats globals amb Auxili, Besugo, Reina Mora i Tito Pontet. 

En Rock, destaquen propostes molt arrelades al territori com Invers, L’Home Brut, Marjal i Mox. I la categoria Revelació posa el focus en el futur immediat de la música valenciana amb Abril, Bausen, Bèrnia i Naina. 

Les cançons com a espill del país 

Les nominacions a Millor Cançó i Millor Lletra mostren una edició especialment inspirada. Destaquen “A contracor” de L’Home Brut, “Bandida” de Sandra Monfort, “Tot comença” d’Esther i “Les meues cartes a Olivier” d’Andreu Valor. En la categoria de lletra, el jurat ha valorat la sensibilitat poètica d’Abraham Rivas, Invers, Dvici i Lluís Vicent. 

Un dels moments més emotius de la gala serà el reconeixement especial a la millor cançó sobre la DANA del 29 d’octubre de 2024, amb peces de Feliu Ventura, Zoo, Sociologia Animal i Apologia, que retornen en forma de cançó la memòria d’una tragèdia col·lectiva. 

El poder visual i l’estètica musical 

El vessant visual dels Premis Ovidi també exhibeix una alta qualitat artística. Opten al guardó a Millor Videoclip Barret Films per “La llibertat” (Pau Alabajos), Fernando Navarro per “Una gota d’aigua” (Intel·ligible) i el duet de codirectors Enric Alepuz i Tristan Smag, amb doble nominació per “Bandida” (Sandra Monfort)i “Patrona” (Marala). 

En Disseny de portada, el reconeixement estarà entre Eneas Ribelles per Monument al desastre de L’Home Brut, Femmella per Hivern perfecte d’Abraham Rivas, Gonçal Beneyto Senabre per L’estiu de les libèl·lules de Bausen, i Marina Navarro Vidal per Orbayu de Les nits s’acurten. 

La gala comptarà amb diversos moments musicals únics i irrepetibles: un combo creat per a l’ocasió amb tres ex Arthur Caravan (Pau Miquel Soler, Toni Blanes i Pablo González) i dos ex Batà (Carles Llinares i Rebeca Sanjuan), als quals se sumarà Hugo Mas. El grup interpretarà versions d’Ovidi i poemes alcoians,. 

Vint anys de memòria i compromís 

En aquesta edició especial del vintè aniversari, el Col·lectiu Ovidi Montllor ha atorgat els Premis Honorífics a Francesc Moisés, Jordi Gil i al mític espai L’Escenari d’Alcoi, i ha estrenat el Premi Guillem Agulló, concedit enguany a Pablo Hasél pel seu compromís antifeixista, premi que lliuraran els pares de Guillem, Carme i Guillem. 

La producció de música en valencià continua mostrant un estat de salut envejable amb un total de 216 treballs avaluats, dels quals 93 corresponen a discos de llarga durada i 123 són senzills, el format estrella dels darrers anys. La xifra és similar a la d’anys anteriors, la qual cosa evidencia que, malgrat que les principals institucions governades per la dreta i l’extrema dreta han donat l’esquena a la música en valencià, l’escena continua viva, forta i amb molta projecció. Tampoc sembla que l’anunci d’aturada d’algunes bandes referents del País Valencià haja fet mossa.

El jurat 

El jurat musical està dirigit de nou per Josep Vicent Frechina i el completen Amàlia Garrigós, Isa Monzó, Quim Vilarnau, Xavi Aliaga i Vicent Xavier Contrí. Respecte al jurat de les categories visual, dirigit per Cèsar Amiguet, està també format per Ángel Martínez i Maria Trénor. 

FINALISTES XX PREMIS OVIDI 

Membres del jurat musical: Amàlia Garrigós, Isa Monzó, Josep Vicent Frechina, Quim Vilarnau, Vicent Xavier Contrí i Xavier Aliaga 

Membres del jurat visuals: Ángel Martínez, Cèsar Amiguet i María Trénor. 

Millor disc de Cançó 

Abraham Rivas, «Hivern Perfecte», Autoedició 

Maria Faubel, «Canta Estellés», Autoedició 

Miquel i Maria, «Fines herbes, mel i romer», Autoedició 

Pau Alabajos, «Versos a la vietnamita», RGB-Rebel 

Millor disc de Música Familiar 

Bertomeu, «Sensacionari», Bromera 

Malparlat, «Aitana Torrent i la Cort de la Quarantamaula», Drassana 

Ramonets, «1, 2, 3 qua!», Maldito Records 

Wilfrid, «Evolució», Rebel 

Millor disc de Folk 

Jorge Gumbau, «Barreja», Bureo Músiques 

Krama, «Stanbrook», Modal Sound Records 

La Maria, «Robina», Propaganda pel fet! 

Xaloq, «Quan veja que ja no cante», Temps Record 

Millor disc de Hip hop i Electrònica 

Faixa, «Faixa», Ecco Records 

Hugo Mas, We Are Not Brothers, Abraxas, PanDemian, «La revolució del petroli», Industrial Complex 

Jazzwoman, «Contra vent i marea», Propaganda pel fet! 

Sa Pena, «Virtut», Bonito Sound 

Millor disc de Mestissatge 

Auxili, «Aborigen», Auxili Records 

Besugo, «El cant de la séquia», Autoedició 

Reina Mora, «A la lluna de Balànsiya», Gazpatxo FestCultura 

Tito Pontet, «Hereus», Gazpatxo FestCultura 

Millor disc de Pop 

Abril, «Instruccions per estimar una cirera», Último Pasillo 

Esther, «Tot comença», Primavera d’Hivern Novembre Elèctric, «Tarongers (deu anys i un dia)», Primavera d’Hivern

Sandra Monfort, «La mona de nit», Propaganda pel fet! 

Millor disc de Rock 

Invers, «Rebrot», Autoedició 

L’Home Brut, «Monument al desastre», Primavera d’Hivern 

Marjal, «El cicle del fang», Autoedició 

Mox, «Paret mitgera», Bubota Discos 

Millor disc Revelació 

Abril, «Instruccions per estimar una cirera», Último Pasillo 

Bausen, «L’estiu de les libèl·lules», Autoedició 

Bèrnia, «Amb el cor plenet», Autoedició 

Naina, «Atrevida», Halley Records 

Millors Arranjaments i/o Producció 

Esther, «Tot comença», Primavera d’Hivern [Àlex Blat (prod.), Àlex Blat, Guillermo Sanz, Ben Wirjo i Dani Bearoid (arranj.)] 

La Maria, «Robina», Propaganda pel fet! [Sam Ferrer i Tono Hurtado] 

Naina, «Atrevida», Halley Records [Mark Dayle i Genís Trani] 

Sandra Monfort, «La mona de nit», Propaganda pel fet! [Sandra Monfort i Tristan Esparza] 

Millor Cançó 

‘A contracor’, L’Home Brut, «Monument al desastre», Primavera d’Hivern ‘Bandida’, Sandra Monfort, «La mona de nit», Propaganda pel fet! 

‘Les meues cartes a Olivier’, Andreu Valor, senzill, Autoedició 

‘Tot comença’, Esther, «Tot comença», Primavera d’Hivern 

Millor Lletra 

‘Angloma i Carboni’, Dvici ft. Malparlat, «El net de Tere», Autoedició 

‘Arrels’, Invers, «Rebrot», Autoedició 

‘L’Hivern perfecte’, Abraham Rivas, «Hivern Perfecte», Autoedició 

‘Primavera d’entre-sol’, Lluís Vicent, «Libver», Autoedició 

Millor cançó sobre la DANA 

‘20:11’, Sociologia Animal, senzill, Autoedició 

‘Ingovernables 29/10’, Apologia, senzill, Autoedició 

‘Lladres de sobretaula’, Zoo, Malifeta, Ciudad Jara, La Raíz, Abril, Tito Pontet, Los Chikos del Maíz, senzill, Último Pasillo 

‘Quan el cel es tornà negre’, Feliu Ventura (ft. Vicent Torrent, Miquel Gil, Pep Gimeno Botifarra, Noèlia Llorens Titana i La Maria), senzill, Propaganda pel fet!

Millor videoclip 

Barret Films per «La llibertat», de Pau Alabajos 

Enric Alepuz i Tristan Smag per «Bandida», de Sandra Monfort 

Enric Alepuz i Tristan Smag per «Patrona», de Marala 

Fernando Navarro per «Una gota d’aigua», d’Intel·ligible 

Millor disseny de portada 

Eneas Ribelles per «Monument al desastre», de L’Home Brut 

Femmella per «Hivern perfecte», d’Abraham Rivas 

Gonçal Beneyto Senabre per «L’estiu de les libèl·lules», de Bausen Marina Navarro Vidal per «Orbayu», de Les nits s’acurten 

PREMIS HONORÍFICS 

Premi Trajectòria 

Ex-aequo Francesc Moisés i Jordi Gil 

Premi Suport a la música en valencià 

L’Escenari 

Premi Guillem Agulló 

Pablo Hasél 

¿De cuánta utilidad te ha parecido este contenido?

¡Haz clic en una copa para puntuar!

Promedio de puntuación 0 / 5. Recuento de votos: 0

Hasta ahora, ¡no hay votos!. Sé el primero en puntuar este contenido.

Aina Nogueroles Aparici
Aina Nogueroles Aparici
Graduada en Periodisme en la UJI Periodista al Diari la Veu i Nostresport Experiencia en ràdio i televisió: À Punt, Catalunya Ràdio, Televisió de Castelló, RNE 4 Catalunya. Com a periodista, escric articles d'opinió al Diari la Veu i col.labore amb la Revista Lletraferit, en pòdcasts entrevistant artistes valencians. Cantant a Aina Koda, oferint tallers de rap per a instituts Forme part del Consell Consultiu del Llevant, aportant idees per millorar l'estat del club.

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -

Recomanem

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Fotogalerías

Podcast en IVOOX

Últimas noticias

Vídeos

Instalar
Ir a la barra de herramientas